Samla erfarenheter som ger kunskap och kompetens
Skövde AIK hade en häftig helg med cupmatch mot Djurgårdens IF 0–2, U 19 mot BK Häcken förlust 0-2, U17 mötte Karlstad seger 3-1 och U 15 tog sig an Karlslund förlust 1-7.
1967-10-10 stod en blond, nybliven professionell fotbollsspelare inför en oerhört tuff uppgift. Inför välfyllda läktare i Istanbul skulle vi möta ett Fenerbache som tillhörde yttersta eliten i Europa. Nervositeten var klart uppskruvad och när man redan vid uppvärmningen hämtade en boll vid staketet, som skiljde planen från läktaren, såg man en människa högt uppe på staketet och hög även på annat sätt, tuggande fradga, väsandes mot mig, då förstod jag att ”yankee go home” var det snällaste man skulle få höra den kvällen. Vi gjorde kanske vårt livs match och själv hade jag nöjet att göra 1-0 och ordna en straff som min lagkamrat Brian Harvey gjorde mål på. Erfarenheten att ha klarat av den antagonistiska fanatiska publiken var en erfarenhet, som man sedan bar med sig i många svåra lägen- vårt 2-2-resultat var en bragd där skandinaviskt, engelskt och holländskt samarbete blev till erfarenheter som vi delat med oss till alla adepter i de länder där vi verkat.
”Järnkaminerna” som ”The old school of Djurgården” länge ville vara och leva upp till med hårt, tufft spel kändes som ett minne blott, när Lucas Bergvall presenterade fotboll på en nivå under rubriken ”hjärnfotboll” med lekfulla inslag och hans kreativitet låg bakom den anstormning som Skövde AIK hade besvär att reda ut, men man växte in i uppgiften och lärde sig hantera problemen och lösa dem efter bästa förmåga, så det skall alla våra spelare och ledare ha ett stort beröm för.
Fotboll spelas i första hand med hjärnan.
Teori och praktik skall flätas samman och vårt utvecklingskoncept baserade sig på hjärnprocessens teori och i praktiken övningar som skulle få spelarna att ”tänka” fotboll efter en noga genomarbetad plan. Näringsprocessen fyllde på med teori och praktik i kombination med tillagning och intag av såväl proteiner, kolhydrater, fett, vitaminer som mineraler, vid rätt tidpunkt, i rätt mängd. Blodomloppsprocessen gav kunskap i teori och praktiska övningar i aerobiskt och anaerobiskt träningsupplägg ute på plan, så att helheten sammanvävdes, muskelprocessen likaledes i teori och med övningar och tester i bland annat gymmet. Kunskap förvärvas dels genom teori dels genom praktiska övningar i anslutning. Kvällen ägnas åt reflektioner för att ytterligare förstå sammanhangen. Miljö, atmosfär och människorna i gruppen skall ge en förutsättning för problemlösning och sammanhållning. Teori och praktik går hand-i-hand för att ge mening åt dels individens beteende, dels lagets positioner och roller. Kanske inga extra stjärnor i akademi-bedömningar, men det gav en mängd kreativa och skickliga bollspelare som glatt oss nationellt och internationellt på klubb- och landslagsnivå.
Att lära av misstagen
Såväl A som U19,U17 och U15 hade delar i sitt spel under helgen som kommer att behöva detaljslipas. till exempel, att inte bli ”ball-watching” eller ”bolltittande” och glömma bort sina motståndare, som dyker upp i fria lägen kanske oftast på spelarens ”blindside” – elementärt men ett ack så vanligt misstag, när man blir ofokuserad. Händer det i straffområdet så är det ibland förödande. Hur vet jag det?
1968 mötte vi San Diego med brasiliansk forwardlinje anförd av legenden Vavva som i samspel med Pele under VM 1958 skördade stora framgångar. Jag hade lyckats i min roll som mittback i 85 minuter – men så kom ett skott utifrån och min blick följde skottets bana och det tog i ribban och damp ner på min ”blindside” dit inte helt otippat den listige Vavva hade förflyttat sig och kunde med lätthet slå in 1-0. Mitt misstag vevades 20-30 gånger under natten och blev inte mindre besvärande av att vår engelske tränare på morgonen valde att spela upp situationen ett lika stort antal gånger med tillägget … ”are you still a f…ing amateur” – misstaget kom aldrig att upprepas – så när vi går på ett ”väggpass” och följer bollen utan att ta sin spelare då körs mitt misstag i repris i mitt inre och det gör ont. I fjol sa Hugo Engström att han hade haft en tränare med internationell bakgrund som alltid poängterade just den detaljen.
Så byggs erfarenhet av ett stort antal detaljer i vårt kära spel, som kallas fotboll, och så delger vi varandra kunskap om problemlösning på individuell- och lag-nivå. Därför kommer vi alltid att älska fotbollen och aldrig vara fullärda. Hur kan och hinner vi förmedla kunskapen, kompetensen och erfarenheten till nästa generations spelare? Kan vi också lära från andra sporter? Jonas Thern och jag lärde åtskilligt från John Wooden, legendarisk basketcoach i UCLA, och det finns ny information inhämtad från Wolfgang Pichler, skidskyttetränaren, men dem återkommer vi till i en senare krönika.